Purjelentokisat tuovat harrastajat yhteen

Purjelentokisat

Purjelentokisat ovat yksi tapa tuoda Suomen purjelentoharrastajia yhteen. Suomessa riittääkin harrastajia lajin parissa aina 16 vuotta täyttäneistä jo kokeneempiin harrastajiin. Purjelennossa kisataan niin SM-, EM- kuin MM-tasolla. Yleisimmin kisoissa keskitytään nopeuslentoihin ennakkoon määrätyillä reiteillä. Reitit ovat yleisimmin 200-500 kilometrin mittaisia. Purjelentokisat käydään monessa eri luokassa purjelentokoneen mukaan. Vakioluokassa koneen kärkiväli saa olla 15 metriä, eikä koneessa saa olla laippoja. 15 m -luokassa koneen kärkiväli on 15 metriä, mutta erona vakioluokkaan ovat laipat, jotka tässä luokassa ovat hyväksyttyjä. 18 m -luokassa kärkiväli on 18 metriä. 20 m -luokka tarkoittaa kaksipaikkaisluokkaa, eli nyt puhutaan jo suuremmista purjelentokoneista. Avoimessa luokassa saavat kilpailla kaikki koneesta riippumatta. Se onkin hyvä keino mitellä omia lentotaitojaan ja omaa nopeuttaan myös Suomen ja koko maailman huippuja vastaan. Kerholuokassa käytetään tasoituskertoimia, eikä ollenkaan painolastia. MM-kisoissa kilpaillaan maailmanluokassa, jossa käytetään konetyyppinä purjelentokonetta PW-5. PW-5 on kehitetty erityisesti tähän tarkoitukseen. Se on edullinen, mutta erittäin luotettava purjelentokone, jolla voitaisiin laskea harrastuksen kustannuksia. Maailmanluokan koneen kärkiväli on 13,44 metriä ja pituus 6,22 metriä. Siipipinta-ala kattaa 10,16 m2. Koneen suurin lentoonlähtömassa on 300 kiloa ja koneella voi ajaa jopa 220 kilometriä tunnissa. Tällä koneella on siis kaikki ne ominaisuudet, joita maailmanluokassa tarvitaan. Suomalaisten osallistuminen maailmanluokkaan ei ole ollut niin aktiivista kuin olisi voinut toivoa. Lajin harrastuneisuudesta ja harrastajien määrästä Suomessa kuitenkin kertoo se, että suomalaiset ovat saaneet järjestää niin EM- kuin MM-kisoja. Suomen Ilmailuliitto on se taho, joka järjestää kaikki Suomessa käytävät suuret kilpailut. Purjelentokisat ovat mainio tapa tavata muita lajin harrastajia ja päästä mukaan lajin piireihin. Harrastus maksaa paljon, mutta kun sen kerran aloittaa, on lajin jatkaminenkin helpompaa. Ainoastaan maailmanluokan konetyyppi on etukäteen määrätty. Avoimeen luokkaan voi kuitenkin osallistua millä tahansa koneella, joten se sopii hyvin harrastajille.